Liveshopping

Liveshopping

Få den bedste shopping-oplevelse med live shopping, hvor du får masser af rådgivning og gode tilbud til dit næste køb. Se alle aktuelle liveshows lige her!

 

Hvad er live shopping? 

Liveshopping er et nyere fænomen i Danmark, som den seneste tid er blevet meget populært. Det er den nye form for internethandel, som de fleste af os allerede har prøvet. Denne nye og smarte shopping-oplevelse tog for alvor fart, da Corona-epidemien resulterede i store nedlukninger landet over, hvilket betød, at de shoppelystne danskere ikke længere kunne snuse rundt i sine yndlingsbutikker og finde nye gode fund til fx garderoben eller boligen. Nedlukningerne betød store tab for butikkerne, og som kompensation for de lukkede fysiske butikker, begyndte mange butikker at tilbyde online videoshopping. Forbrugerne blev altså inviteret ind i butikken online, hvor produktspecialister via video kunne rådgive og inspirere til de rigtige køb. Men liveshopping har vist sig ikke bare at være en døgnflue og en kompensation for de lukkede fysiske butikker under Corona-epidemien. Live-shopping kører nemlig i dag i højeste gear, og hver dag er der flere butikker, som hopper med på bølgen, og tilbyder deres kunder live video shopping. Live shopping findes i mange afskygninger, hvor de mest populære i øjeblikket er: 

 

  • Videoshopping - personlig shopping med livestream direkte fra den pågældende butik
  • Ja tak tilbud og liveauktioner - tidsbegrænsede tilbud online (ofte via Facebook), hvor du skal kommentere for at opnå rabatten/tilbuddet 
  • Bestil og hent - fysiske butikker, som bruger digitale kanaler til salg, men hvor varen skal afhentes fysisk i butikken

Live shopping - hvordan?

Men hvordan fungerer dette liveshopping så i praksis? Kort sagt betyder live shopping, at butikkerne laver en livestream, hvor de viser deres udvalg frem - ofte via Facebook. Det kan fx være en live stream fyldt med gode tilbud eller nyheder. Ofte afholdes der også konkurrencer under et sådanne show, hvor brugerne aktivt inddrages i eventet. Med live shopping kan forbrugeren sidde i sit eget hjem, og få den samme rådgivning af produkter, som hvis vedkommende stod i den fysiske butik. Forbrugeren kan nemlig stille spørgsmål under live eventet, og på den måde blive guidet til det rigtige produktvalg. Tøjbutikker har mulighed for at vise deres kollektioner frem ved selv at prøve tøjet på, så forbrugerne kan se præcis, hvordan tøjet sidder - fremfor den traditionelle onlineshopping, som oftest består af en webshop med flade produktbilleder. Men live shopping kan forbrugeren altså opnå en personlig shoppingoplevelse og vejledning, som hvis man stod i den fysiske butik. Samtidig kan butikkerne skabe en mere personlig relation til sine kunder, hvor de kan vise et ansigt frem, og kan skabe en "behind-the-scenes" oplevelse, hvor forbrugeren føler sig inkluderet i et større fællesskab. Liveshopping kan opridses på denne måde: 

 

  • Butikken går live i en video - fx på butikkens egen Facebookside 
  • Butikken introducerer live-shoppingen, og forklarer reglerne herfor
  • Når butikken præsenterer et produkt, som du gerne vil købe, skriver du en kommentar (butikken har forklaret, hvordan man skal kommentere) - fx "JA TAK 34"
  • Du modtager en automatisk genereret besked på Facebook med et link til dit produkt 
  • Du kan under hele showet kommentere på videoen med relevante spørgsmål, som hjælper dig til en bedre og mere personlig shoppingoplevelse 

Hvad er fordelene ved live-shopping? 

Der er mange fordele ved live shopping - både for butik og forbruger. Nedenfor kan du læse mere om de forskellige fordele! 


Fordele ved liveshopping for butik: 
  • Giver mulighed for, at fysiske butikker kan sælge varer online
  • Giver mulighed for, at nå meget bredt ud og få mange flere kunder "i butikken" (online)
  • Giver mulighed for at oprette og opretholde en mere personlig kontakt med sine kunder 
  • Giver mulighed for at kunne inspirere til mersalg samt vejlede til det rigtige produktvalg 
  • Giver mulighed for at brande sig selv på en mere personlig og underholdende måde, som giver tilbagevendende kunder 
 
Fordele ved liveshopping for forbruger: 
  • Giver mulighed for, at forbrugeren kan få bedre vejledning til det rigtige produktvalg 
  • Giver mulighed for online shopping uden for de fysiske butikkers åbningstider og dermed en mere fleksibel shopping-oplevelse
  • Tilbyder både en mere underholdende og inspirerede shopping-oplevelse 
  • Giver ofte masser af gode tilbud og rabatter samt konkurrencer
  • Giver en mere bekvem shopping-oplevelse, hvor forbrugeren kan shoppe hjemmefra og spare tid
 

Hvilke webshops tilbyder live shopping? 

I og med at så mange butikker og webshops er hoppet med på liveshopping-bølgen, kan det være svært at danne sig et overblik, hvilke webshops, som kører med liveshows - samt hvornår disse webshops går live. Derfor har vi hos minetilbud lavet denne platform, som samler de store aktuelle liveshows, så du nemt og hurtigt kan se, hvornår du skal sidde klar. Ofte kan du også se live shows efter afholdelse, hvor du stadigvæk kan nyde godt af den gode og personlige vejledning - og sommetider gælder de fremviste tilbud under eventet i en periode efter afholdelse af live shoppingen. 
 
Live shopping er det nye og moderne svar på tv shopping - og vi tror på, at live shopping er kommet for at blive. Find dine yndlingsbutikker her på siden og nyd en personlig shopping oplevelse!